محمدناصر سقاي بي‌ريا

گروه : روانشناسي
mnbiria@iki.ac.ir


زندگي نامه

محمد ناصر سقاي بي ريا در زمستان سال 1337 هجري شمسي در خانواده اي متوسط، در روز ولادت امير المومنين(عليه افضل الصلوه و السلام) در كرمانشاه به دنيا آمد، با مهاجرت خانواده به تهران از دو سالگي در تهران بود تا در سال 1353 به قم مهاجرت و به حوزه علميه قم راه يافت، از اولين شخصيت هايي كه با آن ها ارتباط داشت اعضاي هيئت امناي مدرسه منتظريه (حقاني)، شهيد مظلوم آيت الله سيد محمد حسين بهشتي(رضوان الله عليه)، شهيد آيت الله علي قدوسي(رضوان الله عليه) و حضرت آيت الله علامه محمد تقي مصباح يزدي(رضوان الله عليه)، مي باشند.

پس از پيروزي انقلاب اسلامي در سال 1358 ازدواج نمود و داراي 4 فرزند، دو دختر و دو پسر مي باشد.

دوره سطح حوزه را نزد اساتيد برجسته اي، نظير آيات و حجج اسلام فاضل لنكراني(ره)، جنتي، كريمي جهرمي، وجداني(ره) بحريني، اعتمادي، پاياني(ره) ، به پايان رسانيد. پس از اتمام دوره سطح به مدت هشت سال در درس خارج حضرت آيت الله حسين مظاهري (دامت بركاته) ، و مدت نسبتأ كوتاهي در درس خارج آيات عظام آيت الله العظمي محمد تقي بهجت (رضوان الله عليه)، آيت الله العظمي تبريزي (رضوان الله عليه)، آيت الله حائري عراقي (دام ظله) و آيت الله العظمي شبيري (دامت بركاته) شركت نمود.

همچنين از اساتيد بزرگ اخلاق و عرفان همچون آيت الله العظمي محمد تقي بهجت (رضوان الله عليه)، آيت الله علامه مصباح يزدي (رضوان الله عليه)، آيت الله مظاهري (دامت بركاته)، مرحوم آيت الله احمدي ميانجي (رضوان الله عليه) بهره برد.

از  سال هاي قبل از انقلاب كار فرهنگي ديني را در تهران آغاز كرد و سپس با سخنراني در شهرهاي مختلف و نيز تدريس در دبيرستان ها و همايش ها و اردو هاي مختلف با موضوعات روز و اعتقادي فعاليت خود را ادامه داد.

با پيروزي انقلاب اسلامي و آغاز جنگ تحميلي ضمن شركت در دوره هاي تكميلي موسسه در راه حق تحت مديريت حضرت آيت الله مصباح يزدي (رضوان الله عليه) و تحصيل معارف اسلامي، فلسفه اسلامي، اقتصاد اسلامي، جامعه شناسي و ديگر دروس علوم انساني، در جبهه هاي جنوب نيز افتخار حضور پيدا نمود. سردار رشيد اسلام شهيد مصطفي رداني پور (ره) ، دو برادر شهيد رحمت الله و عبدالله ميثمي (ره) و شهيد فرزين (ره) از دوستان نزديك وي بودند.

پس از بازگشايي دانشگاه ها در دانشگاه تهران و دانشگاه شهيد بهشتي به تدريس معارف، روان شناسي اسلامي و نيز حقوق زن از ديدگاه اسلام پرداخت.

 دوره عمومي علوم انساني و دوره تخصصي روان شناسي را در بنياد فرهنگي باقر العلوم (عليه السلام) گذرانيد. پس از اتمام دوره تخصصي روان شناسي، كتاب "روان شناسي رشد با نگرشي به منابع اسلامي" را به همراه ديگر اعضاي گروه روان شناسي بنياد فرهنگي باقرالعلوم (عليه السلام) و با سفارش سازمان سمت تاليف نمود

در سال 1370 به دانشگاه مك گيل كانادا راه يافت و كارشناسي ارشد مطالعات اسلامي را در آن دانشگاه با موفقيت به پايان رسانيد.

 در سال 1373 با معرفي رهبر معظم انقلاب(دام ظله العالي) سرپرستي مركز تعليمات اسلامي در شهر هوستون از ايالت تگزاس، از بزرگترين مراكز اسلامي در آمريكا، را به عهده گرفت و به مدت ده سال ضمن سرپرستي آن مركز،امامت جمعه آن شهر را نيز عهده دار گرديد. همچنين با سمت نماينده تام الاختيار مقام معظم رهبري(دام ظله العالي) در امور حسبيه در سراسر آمريكا به امر تبليغ اسلام و ايجاد تشكل هاي اسلامي پرداخت. ايجاد تشكل علماي متعهد به انقلاب اسلامي در شمال آمريكا تحت نام "كنگره علما" و تشكل سراسري مسلمانان آمريكا با صبغه انقلابي تحت نام " كنگره مسلمانان" از فعاليت هاي اجتماعي سياسي وي بود.  

تاسيس مدرسه اسلامي الهادي در مركز مطالعات اسلامي هوستون و سرپرستي هيئت مديره آن يكي از فعاليت هاي فرهنگي وي به شمار مي آيد.

در سال 1383 پس از كسب مدرك دكتري در علوم تربيتي از دانشگاه هوستون به منظور اداي تعهدات و خدمت به ايران اسلامي به وطن بازگشت و از آن تاريخ تا كنون به عنوان عضو هيئت علمي موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) به امر تدريس در زمينه هاي تخصصي، مديريت و نيز فعاليت هاي اجتماعي و سياسي اشتغال داشته است.



سوابق تحصيلي

تحصيلات حوزوي:

خارج فقه و اصول

 

تحصيلات دانشگاهي:

دكتري از دانشگاه هوستون، تگزاس در رهبري تربيتي و مطالعات فرهنگي، 1383

كارشناسي ارشد از دانشگاه مك گيل، مونت رئال، كانادا در مطالعات اسلامي، 1377

فارغ التحصيل بنياد فرهنگي باقر العلوم، قم، ايران در معارف اسلامي با گرايش روان شناسي، 1372
 

عنوان پايان نامه:

كارشناسي ارشد: محاسبه و مراقبه از ديدگاه فيض كاشاني (977-1059)

عنوان رساله :

دكتري: اخلاق در زمينه ايمان از ديدگاه اسلام، Morality in the Context of Belief: An Islamic Perspective



فعاليت هاي اجرايي
  1. معاون پژوهشي موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني ره 1391 تا كنون
  2. عضو هيئت موسسان جبهه پايداري، 1390
  3. رئيس انجمن روان شناسي حوزه (انجمن روان شناسي اسلامي) 1389 تا 1396
  4. عضو شوراي سردبيري نشريات جامعه مدرسين 1389-1390
  5. مدير گروه روان شناسي موسسه آموزشي و پ‍ژوهشي امام خميني ره 1389 تا كنون
  6. رئيس دفتر جامعه مدرسين حوزه علميه قم 1389-1390
  7. رئيس مجمع نمايندگان طلاب و فضلاي حوزه علميه قم 1388 تا 1392
  8. مدير مسئول فصلنامه علمي تخصصي روان شناسي و دين 1387 تا كنون
  9. عضو شوراي علمي بعثه مقام معظم رهبري در حج و زيارت 1387 تا 1389
  10. دبير كل شوراي مركزي انجمن فارغ التحصيلان موسسه امام خميني ره از 1385 تا 1391
  11. رئيس مركز ارتباطات دولت و روحانيت 1385 تا 1389
  12. دبيركل شوراي مركزي كانون طلوع 1384 تا 1390
  13. عضو شوراي كتاب مجمع اهل بيت 1384 تا كنون
  14. مشاور رئيس جمهور در امور روحانيت دوره نهم و دهم 1384 تا 1389
  15. مشاوره و راهنمايي خانواده از سال 1374 تا كنون
  16. عضو هيئت علمي موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره) از 1383 تا كنون
  17. تاسيس كنگره مسلمانان آمريكاي شمالي با همكاري علماي طرفدار انقلاب اسلامي 1382
  18. عضو هيئت آموزش اسلامي در مركز تعليمات اسلامي هوستون 1381-1383
  19. تأسيس مدرسه رسمي و تمام وقت اسلامي الهادي در هوستون از كودكستان تا پايان دوره دبيرستان 1376
  20. كمك به جمع آوري كمك هاي مردمي براي نوسازي مركزاسلامي هوستون به منظورتأسيس مدرسه الهادي 1376
  21. رئيس هيئت مديره مدرسه تمام وقت الهادي در مركزتعليمات اسلامي از 1375 تا 1383
  22. عضو هيئت مديره مركز جهاني اهل بيت (ع) در آمريكا، 1375
  23. سرپرست مركز تعليمات اسلامي و امام جمعه در هوستون، تگزاس، 1373-1383


فعاليت هاي آموزشي

تدريس

  • تدريس دروس تخصصي روان شناسي، زبان تخصصي، اخلاق اسلامي، موسسه امام خميني ره، قم از 1383 تا كنون
  • تدريس معارف اسلامي در مركز مطالعات اسلامي، هوستون، تگزاس از 1374 تا 1382
  • تدريس روان شناسي و حقوق زن در اسلام، دانشگاه شهيد بهشتي، تهران، ايران از 1369 تا 1371
  • تدريس معارف اسلامي در دانشگاه تهران، ايران از 1367 تا 1368
  • تدريس كلاس هاي تربيتي اسلامي براي جوانان و بزرگسالان به زبان انگليسي و فارسي 1373 -1382
  • روان شناسي احساس و ادراك؛
  • متون تخصصي روان شناسي1و 2و 3؛
  • متون روان شناسي 1و 2و 3؛
  • مباحث فقهي (روان شناسي و احكام دين)؛
  • فيزيولوژي؛
  • خواندن متون نيمه تخصصي 1؛
  • زبان تخصصي 1 و 2 و 3؛
  • روان شناسي از ديدگاه دانشمندان مسلمان؛
  • حكمت اشراق (روان شناسي احساس و ادراك، فلسفه، گرايش معرفت شناسي)

 



فعاليت هاي پژوهشي

شركت در همايش 

  • شركت در اولين همايش بازسازي جمهوري اسلامي پس از انقلاب، تهران ، 1360
  • شركت در سلسله نشست هاي مديريت با حضور حجت الاسلام محمدي عراقي، دكتر رضائيان و عده‌اي از فضلاء در دانشكده مديريت، تهران، 1369
  • شركت در همايش سراسري انجمن اسلامي دانشجويان آمر يكا ، گروه فارسي زبان ، 1375، 1376
  • شركت در همايش سالگرد شهادت شهيد عارف حسيني، شيكاگو،  1379
  • شركت در همايش پزشكان شيعه امامي در هوستون، 1382، 1383
  • همايش جنسيت از ديدگاه دين و روان شناسي، 1390
  • همايش نوانديشي ديني با محوريت خانواده و زنان، 1390
  • شركت و ارائه در بيست و سومين كنفرانس جامعه روان شناسي كرواسي 4-7 نوامبر 2015 سيبنيك.
  • شركت در همايش بين المللي پارلمان اديان 3-9 دسامبر 2009, 12-18 آذر 1388 (THE WORLD RELIGIONS PARLAIMENT)
  • دبير علمي همايش ملي جمعيت


آثار و تاليفات

كتاب

  1. روان‏شناسي رشد با نگرشي به منابع اسلامي، سازمان سمت (عضو مؤلفان)، 1373
  2. اصول و راهبردهاي مجلس شوراي اسلامي، انتشارات امام خميني ره، 1400
  3. شرحي بر مرامنامه جبهه پايداري، انتشارات برادر شهيدم، 1400

مقاله

روان شناسي جامعه در حال بازسازي، با همكاري حجت الاسلام محمد جواد زارعان، 1360

  1. مقاله "نيت الهي و نقشه جامع علمي،" 1387
  2. مقاله "حقوق حوزه هاي علميه در قانون اساسي،" 1387
  3. مقاله "نقش معنويت در زندگي و ميدان رزم،" 1389
  4. خوانش روان‌شناختي «خوف از خدا» مبتني بر انديشه علامه طباطبائي: ارائه مدل پديدآيي، 1397

  5. ساخت و اعتبار يابي پرسش نامه تصور از خدا بر اساس اسماء الهي در آيات و روايات، تأييديه 1399.
  6.  روش هاي بصيرت ا ف زائي سرباز از ديدگاه قرآن و سنت معصومين (ع)، 1394
  7. مقايسه سنن تمدن ساز انبياء و طاغوتيا ن از ديدگاه ق رآن، 1398
  8. قش تصورات  منفي در روابط زوجين و راهكارهاي درمان آن ازد ديدگاه اسلام و روان شناسي، 1397
  9. بررسي رابطه بين خوش بيني سرشتي و خوش بيني از ديدگاه اسلام با رضايت مندي از زندگي، 1388
  10. مدل تحليل مسير روابط ميان تصور از خود، تصور از خدا ب ا رضايت زندگي، اخذ تأييديه 1399
  11. مؤلفه‌ها و روايي محتواي مدل مفهومي خوف از خدا مبتني بر ديدگاه علامه طباطبائي: رويكرد آميخته، 1400
  12. الگوي مفهومي سازه تصور از خدا بر اساس اسماء الهي در آيات و روايات با نگاه روان شناختي (علمي ترويجي)، 1399
  13. عوامل روانشناختي تبدل به دين اسلام بر اساس منابع اسلامي و آراء انديشمندان مسلمان، (علمي ترويجي) 1399 
  14. چون در مسير پيامبر باشيم پيروز صحنه ماييم، نشريه فرهنگ پويا، 1385
  15. ابعاد و جلوه هاي روان شناختي قيام امام حسين (عليه السلام)، نشريه پرتو سخن، 1396
  16. تاكتيك تبديل كردن حواشي به مت ن خطرناك است مراقب توطئه غيرخودي ها باشيم، فرهنگ پويا، 1388
  17. اقتراح تربيت اخلاقي؛ عوامل، موانع و  روش ها، 1385    
  18.          ارائه "زيربنا هاي علمي و اسلامي امر به معروف و نهي از منكر،" 1390
  19. ارائه "خانه مدرسه و مسجد،" 1390
  20. ارائه "نقشه هوشمند حيات: شانس، ضرورت يا نقشه،"1390


مقالات انگليسي

منتشر شده:

  1. Patience as a Moral Pillar of Belief. Article List.., Horizons of Thought, Volume1 - Number2 Spring & Summer 2015
  2. Encouragement of Youth to Religion in the Qur’an, Imam Khomeini Education and Research Institute Winter, 2018

 منتشر نشده:

  1. Conflict Management in Interpersonal Relationships, 2004
  2. Power Management in Interpersonal Relationships, 2004.
  3. 1954 Rule of Desegregation, 2001.
  4. Under-performing Students, Whose Reading Scores are at Least One Full Year Below the Standard at the End of the Fourth Grade, Should Be Permitted to Transfer to a School of Their Parents’ Choice at Public Expense, 2001.
  5. Grand Tour: Al-Hadi School of Accelerative Learning, 2000.
  6. Interview with Headmaster, 2000.
  7. A Piagetian Testing Interview, 2000.
  8. Definition of Terms in multicultural counseling, 1999.
  9. Multicultural Competencies in Counseling, 1999.
  10. Muslim Community School and the Nature of Moral Education, 1999.
  11. Morality in the Quran, 1999.
  12. Definitions and Major Concepts of Morality, 1999.
  13. Genocide in Guatemalan, Nuer of Southern Sudan, Trobrianders of Papua, & Mexicans of Tepoztlan, 1999.
  14. Morality in an Islamic school; an interview with a teacher, 1999.
  15. Teachers and Student-Teachers on Moral Education, 1999.
  16. A Commentary on the Article: A Just and Democratic Community Approach to Moral Education: Developing Voices of Reason and Responsibility, 1999.
  17. Moral Education From the Viewpoint of Staff in an Islamic Community School in U. S.: a Case Study, 1998.
  18. Meditation Through Salaat (Prayer), 1998.
  19. Moral Education from the Viewpoint of Staff in an Islamic Community School in U. S.: a Case Study, 1998.
  20. Universal Stages of Moral Development Kohlberg’s (1927-1087), 1998.


افتخارات
  1. كسب عنوان «اثر برگزيده» جشنواره جايزه كتاب سال حوزه براي كتاب «روان‏شناسي رشد با نگرشي به منابع اسلامي»
  2. كسب تنديس و لوح تقدير از سازمان نظام روان شناسي و مشاوره
  3. كسب جايزه به مناسبت عضويت فعال در كارگروه پژوهشي مركز پژوهش هاي علوم انساني اسلامي صدرا


سفرهاي علمي
  1. سفر تحصيلي به كانادا 1372
  2. سفر تحصيلي و كاري به آمريكا 1374-1383
  3. سفر به كرواسي و شركت و ارائه در بيست و سومين كنفرانس جامعه روان شناسي كرواسي 4-7 نوامبر 2015 سيبنيك.
  4. سفر به استراليا و شركت در همايش بين المللي پارلمان اديان 3-9 دسامبر 2009, 12-18 آذر 1388


فعاليت هاي فرهنگي اجتماعي و سياسي
  1. تأسيس مدرسه رسمي و تمام وقت اسلامي الهادي در هوستون از كودكستان تا پايان دوره دبيرستان
  2. كمك به جمع آوري كمك هاي مردمي  براي نوسازي مركزاسلامي هوستون به منظورتأسيس مدرسه تمام وقت
  3. تاسيس كنگره مسلمانان آمريكاي شمالي با همكاري علماي طرفدار انقلاب اسلامي 1382
  4. تأسيس مركز ارتباطات دولت و روحانيت 1384