اسداله طوسي

گروه : علوم تربيتي
as.tosi@iki.ac.ir


زندگينامه

متولد بهار سال 1346 در يكي از روستاهاي ييلاقي در مناطق جنگلي و خوش آب و هواي مازندران بخش هزار جريب ساري هستم. قبل از شروع آموزش رسمي، آموزش قرآن كريم را نزد پدر گرامي ­ام آموختم. آنگاه تا پايه سوم ابتدايي را در مدرسه ابتدايي واقع در همان روستاي محل تولدم گذراندم. در سال 1353 به همراه برادر بزرگوارم كه روحاني و مشغول به تحصيل در حوزة علميه در شهر مقدس قم بودند، به اين شهر آمدم. از پايه چهارم ابتدايي تا پايان دوره متوسطه در اين شهر مشغول به تحصيل بودم. خرداد سال 1362 موفق به اخذ ديپلم شدم و سپس به حوزه علميّه قم وارد شدم. شروع به تحصيلات حوزوي از بركات زندگي حقير بود. آشنايي با مراكز علمي و اساتيد و كارشناسان حوزوي و غور در تحصيل و تحقيق برايم بسيار مغتنم بود.

سال 1367 همزمان با اشتغال به تحصيل در پاية چهارم دروس حوزه، براي فراگيري مباحث علمي معارفي وارد بخش آموزش مؤسسه در راه حق شدم. پس از اتمام دوره عمومي، در سال 1371 براي دوره تخصصي در رشته علوم تربيتي در مقطع كارشناسي ارشد وارد بنياد باقر العلوم (سلام الله عليه) و سپس موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره) شدم و پس از اتمام دوره تخصصي در سال 1376 از پايان نامه كارشناسي ارشد با عنوان «روشهاي تربيتي انذار و تبشير در قرآن» با نمره عالي5/ 18 دفاع كردم. به لطف الهي در سال 1389 با موفقيت وارد دورة دكتري در رشتة علوم تربيتي با گرايش فلسفه تعليم و تربيت اسلامي در موسسه امام خميني (ره) شدم و در 1394 از رساله دكتري ام با عنوان «الگوي نظام تعليم و تربيت اسلامي مبتني بر فطرت» با نمرة عالي 19 دفاع كردم. فراغت از تحصيل دوره كارشناسي ارشد مؤسسه همزمان بود با درخواستهاي برخي دوستان و نيز اساتيد براي فعّاليّت در بخشهاي مختلف آموزشي و پژوهشي كه حقير به فعاليت در مركز مطالعات و پژوهشهاي فرهنگي حوزه علميّه قم، بعنوان مسئول گروه تربيت و مشاوره مشغول شدم.

با افتتاح واحد تربيت مربي اخلاق در مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره) به امر مبارك حضرت استاد علامه آيه الله مصباح يزدي حفظه الله و به سرپرستي و هدايت حضرت حجت الاسلام و المسلمين استاد دكتر مرتضي آقاتهراني، حقير جذب آنجا شدم و از اعضاي اولين گروه آموزشي آنجا بودم. سال بعد از آن خود نيز بنا به درخواست و عنايت استاد وارد فعّاليّتهاي واحد شده، تا سال 1387 به عنوان مسئول واحد تربيت مربي اخلاق مشغول به انجام وظيفه بودم. همزمان با دوره هاي آموزشي، به عنايت الهي از سال 1379 تاكنون در مراكز مختلف حوزوي و دانشگاهي به تدريس در حوزة تعليم و تربيت، اخلاق، مشاوره، و معارف اسلامي اشتغال دارم. همزمان به فعاليت هاي پژوهشي نيز اشتغال داشتم.

پس از فراغت از دورة آموزشي كارشناسي ارشد، به اتفاق يكي از دوستان دست به ترجمه مجموعه مقالات تخصصي در زمينه تعليم و تربيت اسلامي از يكي از منابع خارجي شديم كه به صورت كتابي با عنوان «گامي به سوي نظريه پردازي در تعليم و تربيت اسلامي» چاپ و منتشر گرديد. پس از آن طرحي پژوهشي با عنوان «سيره تربيتي اخلاقي پيامبر و اهل بيت(سلام الله عليهم)» به حقير و برخي دوستان پيشنهاد شد كه، بخشي از آن را خود به انجام رسانده و تاكنون سه مجلد از آن به صورت كتاب با عنوان «سيره تربيتي پيامبر و اهل بيت(سلام الله عليهم)، ارتباط با خداوند در خانواده» و «سيره تربيتي پيامبر و اهل بيت(سلام الله عليهم)، همسران شايسته» و ««سيره تربيتي پيامبر و اهل بيت(سلام الله عليهم)، شايسته ترين فرزندان» به چاپ رسيده است. علاوه بر اين افتخار تدوين و نگارش دو مجلد از آثار اخلاقي حضرت استاد علامه مصباح يزدي را نيز داشتم كه با عنوان «صهباي حضور» و «موانع پرواز» به چاپ رسيده است. 4 مقاله علمي پژوهشي و يك مقاله علمي ترويجي نيز از جمله فعاليت­هاي پژوهشي حقير بوده كه در مجلات اسلام و پژوهش هاي تربيتي شماره هاي 7 و 14 و17 و 28 و معرفت شماره 32 به چاپ رسيده است. در كنار فعاليتهاي علمي، آموزشي و پژوهشي و بعضاً اجرايي، به جهت آموزش هايي كه در زمينه مشاوره و راهنمايي گذرانده بودم، به عنوان مشاور در زمينة ازدواج، خانواده، تربيت فرزند در برخي مراكز حوزوي و نيز در مركز مشاورة حرم مطهر حضرت معصومه(سلام الله عليها) به ارائه مشاوره اشتغال داشتم.

 

 

 

 


سوابق تحصيلي

تحصيلات حوزوي: 

  • درس خارج

 

تحصيلات دانشگاهي: 

  • كارشناسي الهيات و معارف اسلامي موسسه امام خميني ره
  • كارشناسي ارشد علوم تربيتي موسسه امام خميني ره
  • دكتري فلسفه‌ تعليم و تربيت موسسه امام خميني ره


فعاليت هاي آموزشي

فعاليت هاي آموزشي(تدريس): 

تاكنون قريب به 24 سال در چندين دوره دروس معارف، اخلاق، تعليم و تربيت، سيره تربيتي اهل بيت(سلام الله عليهم)، مشاوره، و... را در مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره)، مدارس حوزه­ هاي علميه و همچنين دانشگاه‌­هاي مختلف تدريس كرده و همچنان مشغول به تدريس مي ­باشم.                                                                      

 

مشاوره تدريس تعليم و تربيت اسلامي 

تدريس: 

دروس حوزي

 

دروس دانشگاهي:

  • تعليم و تربيت اسلامي،
  • معارف قرآن
  • اخلاق
  • مشاوره


فعاليت هاي پژوهشي

فعاليت­هاي پژوهشي:

فعاليت هاي پژوهشي حقير از دوره اشتغال به كارشناسي ارشد در دهه 70  آغاز شد. چاپ اولين مقاله علمي ترويجي با عنوان«اختلاط در مراكز آموزشي» در مجله معرفت اولين كار پژوهشي حقير بود. سپس مجموعه مقالاتي از يكي از همايشهاي بين المللي در زمينه تعليم و تربيت اسلامي كه در يكي از كشورهاي اسلامي برگزار شده بود، را به اتفاق يكي از دوستان گروه ترجمه كرديم كه با عنوان «گامي به سوي نظريه پردازي در تعليم و تربيت اسلامي» ، توسط انتشارات مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني ره به چاپ رسيد. پس از آن مهمترين فعاليت پژوهشي حقير پروژه پژوهشي با عنوان «سيره تربيتي اخلاقي پيامبر و اهل بيت سلام الله عليهم در خانواده» بود. تا كنون سه مجلد از آن تحت نام «ارتباط با خداوند در خانواده» و«شايسته ترين فرزندان» و «همسران شايسته» به چاپ رسيد و يك مجلد هم اكنون در مراحل پاياني تأليف است و جلد بعدي نيز در حال تأليف است. فعاليت پژوهشي ديگر حقير تدوين و نگارش برخي از دروس اخلاق حضرت استاد آيه الله علامه مصباح يزدي رضوان الله عليه بود. دو مجلد از اين كار پژوهشي نيز با عنوان «صهباي حضور» و «موانع پرواز» به چاپ رسيده است.فعاليت پژوهشي ديگر حقير چاپ مقالات علمي پژوهشي است. تا كنون چهار عنوان مقاله علمي پژوهشي با عناوين«آموزش و جنسيت»، « ملاك هاي هدف گذاري در تعليم و تربيت با محوريت فطرت »، « فطرت، استعداد يا فعليت؟ »، و « تحليل معنايي فطرت به مثابه مبنا در تعليم و تربيت اسلامي » از حقير به چاپ رسيده است. همچنين يك مقاله علمي ترويجي با عنوان«اختلاط در مراكز آموزشي» نيز به چاپ رسيده است. از جمله فعاليت هاي پژوهشي حقير برگزاري دو كرسي ترويجي با عناوين «تحليل معنايي فطرت به مثابه مبنا در تعليم و تربيت اسلامي با تأكيد بر نظرات مرحوم علامه مصباح يزدي رضوان الله عليه» و «راهبرد تربيتي قرآن» بوده است. تأليف دو جزوه آموزشي يا عنوان « آشنايي با تكنيك هاي مشاوره اي » و « روش هاي مصاحبه هاي تشخيصي(مشاوره) و گزينشي » از ديگر فعاليت هاي پژوهشي حقير بوده است. فعاليت هاي پژوهشي ديگر نظارت و داوري بر برخي طرح ها در مؤسسه و غير مؤسسه بود كه بعضا چاپ شده و يا در شرف چاپ شدن است.

كتاب:

1. گامي به سوي نظريه پردازي در تعليم و تربيت اسلامي                                            ترجمه

2. ارتباط با خداوند در خانواده                                                                                تألي ف

3. شايسته تربن فرزندان                                                                                            تأليف

4.همسران شايسته                                                                                                     تأليف

 

مقاله:

1. «آموزش و جنسيت»،                                                                                         علمي پژوهشي

2. « ملاك هاي هدف گذاري در تعليم و تربيت با محوريت فطرت »،                        علمي پژوهشي

3. « فطرت، استعداد يا فعليت؟ »،                                                                           علمي پژوهشي

4. « تحليل معنايي فطرت به مثابه مبنا در تعليم و تربيت اسلامي »                             علمي پژوهشي

5. «اختلاط در مراكز آموزشي»                                                                              علمي ترويجي

كرسي ترويجي:

1. تحليل معنايي فطرت به مثابه مبنا در تعليم و تربيت اسلامي با تأكيد بر نظرات مرحوم علامه مصباح يزدي رضوان الله عليه

2. راهبرد تربيتي قرآن

جزوة آموزشي:

1. آشنايي با تكنيك هاي مشاوره اي

2. روشهاي مصاحبه هاي تشخيصي(مشاوره) و گزينشي

 



فعاليت هاي اجرايي

1. عضو شوراي علمي گروه علوم تربيتي

2. عضو هيئت مديره انجمن تعليم و تربيت حوزه علميه قم،

3. دبير تحريريه مجله علمي پژوهشي اسلام و پژوهش‏ هاي تربيتي.

4. مسئول واحد تربيت مربي اخلاق مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني ره 

5. مسول واحد تربيت مشاوره در مركز پاسخ به سؤالات و شبهات حوزه علميه قم



آثار و تاليفات

آثار و تأليفات:

الف) تأليف كتاب (4 جلد)،

1. ارتباط با خداوند در خانواده، سيره تربيتي اخلاقي پيامبر و اهل بيت سلام الله عليهم در خانواده،(چاپ شده)

2. همسران شايسته، سيره تربيتي اخلاقي پيامبر و اهل بيت سلام الله عليهم در خانواده، (چاپ شده)

3. شايسته ترين فرزندان، سيره تربيتي اخلاقي پيامبر و اهل بيت سلام الله عليهم در خانواده، ( چاپ شده)

4. بهترين پدر و مادر، سيره تربيتي اخلاقي پيامبر و اهل بيت سلام الله عليهم در خانواده، (در حال چاپ)

5. تحليل معنايي حيا و عفاف از نگاه قرآن و سنت و تربيت فرزندان با حيا و عفيف در سيره پيامبر و اهل بيتسلام الله عليهم(در حال تأليف)

 

ب) ترجمه (يك جلد)

«گامي به سوي نظريه پردازي در تعليم و تربيت اسلامي»، ترجمه مجموعه مقالات همايش تعليم و تربيت اسلامي است كه در كشور اردن برگزار شده است.

 

ج) تدوين و نگارش(دو جلد)

1. «صهباي حضور»، تدوين و نگارش مجموعه درس هاي اخلاق حضرت استاد علامه مصباح يزدي رضوان الله عليه(چاپ شده)

2. «موانع پرواز»، تدوين و نگارش مجموعه درس هاي اخلاق حضرت استاد علامه مصباح يزدي رضوان الله عليه(در حال چاپ)

 

د) مقالات علمي پژوهشي(4 مقاله)

1. آموزش و جنسيت، نقدي بر رويكرد فمنيستي به تعليم و تربيت زنان(چاپ شده در مجله علمي پژوهشي «اسلام و پژوهش هاي تربيتي»ش 7)

2. ملاك هاي هدف گذاري در تعليم و تربيت با محوريت فطرت(چاپ شده در مجله علمي پژوهشي «اسلام و پژوهش هاي تربيتي»ش 14)

3. فطرت، استعداد يا فعليت؟(چاپ شده در مجله علمي پژوهشي (چاپ شده در مجله علمي پژوهشي «اسلام و پژوهش هاي تربيتي»ش 17)

4. تحليل معنايي فطرت به مثابه مبنا در تعليم و تربيت اسلامي(چاپ شده در مجله علمي پژوهشي «اسلام و پژوهش هاي تربيتي» ش 28)

 

هـ) مقاله علمي ترويجي(يك مقاله):

اختلاط زنان و مردان در مراكز آموزشي(چاپ شده در مجله معرفت ص 32)

 

و) جزوه آموزشي (دو جلد)

1. آشنايي با تكنيك هاي مشاوره اي

2. روش هاي مصاحبه هاي تشخيصي(مشاوره) و گزينشي

 

ز) نوشته ها و مصاحبه هاي منتشر شده در رسانه ها(11 مورد)

1. نقش مردان در حفظ حجاب زنان در جامعه                    2. تشويق به حجاب به جاي دستور

3. تأثير رفتار نامناسب والدين و معلمان در خلوت كودكان   4. جوانان امروزي قابل اعتماد هستند

5. تعليم و تربيت اسلامي                                            6. رابطه قرآن و تعليم و تربيت اسلامي

7. كارگاه قوانين و اخلاق پژوهشگري                           8. تأثير سبك معماري بر تربيت ديني

9. جنگ نرم واقعيتي انكار ناپذير                                 10. سيره نبوي در كلام علوي سلام الله عليهما

11. تدبير درست براي اوقات فراغت تابستان



افتخارات

از حقير به عنوان «پژوهشگر نمونه» در حوزة «فرهنگ خانواده» به خاطر طرح پژوهشي «سيره تربيتي و اخلاقي پيامبر و اهل بيت سلام الله عليهم در خانواده» از طرف «مركز امور زنان و خانواده نهاد رياست جمهوري»، طي همايشي از طرف نهاد رياست جمهوري در تاريخ 18/9/1387، توسط مشاور رئيس جمهور در امور زنان و خانواده در دانشگاه تربيت مدرس تقدير شد.



سفرهاي علمي

در خلال تحصيل در موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني ره، به اقتضاي دروسي كه ارائه مي شد و به تصميم مسئولين معاونت هاي محترم آموزش و پژوهش در مواردي به سفرهاي علمي اعزام شديم. از آن جمله:

-  سفر علمي به همت معاونت محترم آموزش به مشهد مقدس و دانشگاه علوم اسلامي رضوي سلام الله عليه در تابستان سال 1372 جهت گذراندن برخي دروس

- سفر علمي به همت معاونت محترم آموزش به تهران دانشگاه امام صادق سلام الله عليه در تابستان سال 1373 جهت گذراندن يك دوره زبان انگليسي

-  سفر علمي به همت معاونت محترم آموزش به مشهد مقدس مدرسه علميه نواب، در زمستان سال 1384 جهت گذراندن بك دوره آموزشي به اتفاق اساتيد و اعضاي هيئت علمي

-  سفر علمي به همت معاونت محترم پژوهش و به اتفاق برخي اعضاي هيئت علمي به مشهد مقدس در سال1388 جهت گذراندن بك دوره روش تدوين متون درسي 

- سفر علمي به همت معاونت محترم پژوهش و اتفاق برخي اعضاي هيئت علمي و اساتيد به تهران و بازديد از كتابخانه ملي و دائره المعارف بزرگ اسلامي



فعاليت هاي فرهنگي، تبليغي

فهرستي از فعاليت هاي فرهنگي و تبليغي:

- تبليغ در مناطق تبليغي و مساجد و تكايا:حقير به اقتضاي طلبگي ام از سال 1364 تا كنون، به ويژه در مناسبت هاي مهم مانند دهه محرم، ماه مبارك رمضان و دهه صفر به تبليغ معارف ديني اشتغال دارم. به ويژه در ايام دهه محرم كه در 35 سال گذشته تقريبا هيچ تعطيلي نداشته است. به همين منظور براي امر تبليغ به استان ها و شهرهاي مختلف سفر كردم.

- تبليغ در جبهه هاي نبر حق عليه با طل: چند وعده از طرف دفتر تبليغات و نيز تيپ 83 امام جعفرصادق سلام الله عليه جهت امر تبليغ و رزم(رزمي تبليغي) به جبهه اعزام شدم.

- طرح هجرت: از جمله فعاليت هاي فرهنگي حقير شركت در طرح هجرت تابستانه بود كه در آنجا به امر تبليغ براي عامه مردم و نيز كلاس قرآن و معارف براي نوجوانان و جوانان مشغول بودم.

- فعاليت هاي تبليغي و فرهنگي در دانشگاه ها: يكي ديگر از فعاليت هاي فرهنگي حقير شركت در طرح ولايت بود كه بعضا به عنوان مبلغ و روحاني در خدمت عزيزان دانشجوي پسر و دختر بودم. اقامه نماز جماعت، بيان احكام، ارائه مباحث معارفي، همچنين مشاوره به دانشجويان از جمله فعاليت هاي حقير در اين ايام بود.

اعزام هاي تبليغي فرهنگي: بخشي از فعاليت هاي فرهنگي تبليغي در قالب اعزام از طريق كانون طلوع و معاونت تهذيب حوزه به شهرستان هاي مختلف بوده است. 

- روحاني كاروان: اعزام به عنوان روحاني كاروان به همراه كاروان زيارتي به كشور سوريه در دو مرحله

 - فعاليت در مراكز مشاوره: يكي از فعاليت هاي فرهنگي حقير ارائه مشاوره به دانش پژوهان و دانشچويان و طلاب و عامه مردم است. اين فعاليت ها هم در ايام تبليغي در مناطقي تبليغي و هم در مراكز دانشگاهي و حوزي و هم در مركز مشاوره حرم مطهر حضرت معصومه سال ها ادامه داشت و بخشي از آن به صورت هاي مختلف هم اكنون نيز ادامه دارد.